Alles wat je moet weten over micro-influencers

Zoals in mijn vorige blog aangehaald, heeft influencermarketing de afgelopen jaren een enorme opkomst gekend, vooral in de wereld van fashion en beauty. Terwijl grote, meer bekende influencers als beroemdheden en sociale media-persoonlijkheden vaak de meeste aandacht krijgen, is er een groeiende erkenning van de kracht van micro-influencers.

Maar wat zijn micro-influencers eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk in de wereld van marketing? In deze blogpost duiken we dieper in op alles wat je moet weten over micro-influencers! ✨

Wat zijn micro-influencers?

Micro-influencers zijn individuen met een kleinere, maar zeer betrokken volgersgroep op sociale mediaplatforms zoals Instagram, TikTok, YouTube, etc. In tegenstelling tot macro-influencers, hebben micro-influencers doorgaans tussen de 1.000 en 100.000 volgers. Hoewel hun bereik kleiner is, hebben micro-influencers vaak een zeer gepassioneerde en betrokken volgersgroep die sterk verbonden is met hun niche of interessegebied. Wanneer je als influencer minder dan 10.000 volgers hebt dan ben je volgens sommige geen micro-influencer meer, maar “slechts” een nano-influencer …

Welke micro-influencers volg jij op socials? Laat het weten in de reacties onder deze blogpost! 💌

Waarom kunnen ze zo belangrijk zijn?

Ook in mijn vorige blogpost hadden we het even over de voordeligheid van influencers. Influencers in het algemeen zorgen voor een verhoogde geloofwaardigheid, maar toch is die geloofwaardigheid een tikkeltje hoger bij micro-influencers dan bij macro-influencers. Hetzelfde geldt voor de mate van betrokkenheid. Dat komt waarschijnlijk door de expertise in een specifieke niche de de micro-influencer heeft. 🤓

Het grootste verschil met bijvoorbeeld macro-influencers zit hem in de betaalbaarheid. Je kan het al gaan raden: micro-influencers zijn betaalbaarder dan macro-influencers. Het gaat om keuzes die je moet overwegen en maken. Hoewel micro-influencers minder “duur” zijn, hebben ze wellicht een kleiner bereik dan macro-influencers.

Verhoogde geloofwaardigheid

Authenticiteit en consistentie is de kern in een relatie tussen een influencer en hun volger. Wanneer zo’n invloedrijk persoon regelmatig producten of diensten aanbeveelt, versterkt dat het vertrouwen van de volger. Consumenten voelen zich vaak meer op hun gemak bij het proberen van een product dat wordt aangeprezen door een vertrouwde influencer, wat ervoor zorgt dat de geloofwaardigheid van het gepromote merk stijgt. Klinkt positief voor die merken, niet?

Samenwerken met een (micro-) influencer?

Er zijn verschillende manieren waarop merken kunnen samenwerken met influencers.

Hieronder een viertal voorbeelden:

  •  Gesponsorde content: Merken betalen influencers om berichten te plaatsen op hun sociale media, waarin ze het merk of een specifiek product promoten.
  • Productreviews: Een merk zal gratis producten opsturen naar de influencer, en in ruil daarvoor vragen ze de influencer om hun mening te delen over het product met hun volgers.
  • Affiliate marketing: Dit is een vorm van samenwerking waarbij influencers een unieke link ontvangen waarmee ze het product van het merk kunnen promoten bij hun volgers. Als een volger via die link een aankoop doet, ontvangt de influencer in kwestie een commissie van het merk als beloning voor hun promotie.
  • Evenementen en samenwerkingen: Soms organiseren merken evenementen of samenwerkingsprojecten waar influencers aan kunnen deelnemen. Dit kan bijvoorbeeld een lancerings-evenement zijn voor een nieuw product of een gezamenlijke fotoshoot waarbij de influencers het product kunnen ervaren en delen met hun volgers.

Conclusie

Micro-influencers spelen een steeds belangrijkere rol in de wereld van marketing vanwege hun authenticiteit, betrokkenheid en niche-expertise. Door samenwerkingen aan te gaan met micro-influencers kunnen merken hun doelgroep op een effectieve en kostenefficiënte manier bereiken en betrekken. Het is dus zeker de moeite waard om ook micro-influencers in je marketingstrategie te overwegen. 📈

Op de website van Modash kan je een lijst vinden van 25 micro-influencers uit België. 🇧🇪

In een volgende blogpost zal enkele tips & tricks onthullen over de wereld van influencers. Laat je vragen achter in de reacties hieronder, en wie weet zie je jouw vraag terug in de vlog waarin ik een echte influencer zal interviewen! 🤩

Bekijk ook zeker mijn andere vlogs op YouTube over AI in influencermarketing en wat de invloed van influencers zijn op ons koopgedrag. 🛍️

Met veel liefde en stijl,

Shukrije 🤍

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top